Sistema de conservació per a un Ismael Smith emmarcat

El sistema d’emmarcat és un problema constant per a moltes de les peces que arriben al taller amb el seu marc original. Tots van ser muntats amb fustes que amb el temps han envellit i que han traspassat l’acidesa a l’obra d’art. Una de les solucions és canviar el marc i substituir-lo per un de nou que segueixi els estàndards de conservació acceptats. Al taller preferim mantenir els marcs originals sempre que sigui possible i per tant oferim l’opció de protegir la peça dels gasos que desprenen les fustes i els cartrons del sistema d’emmarcat original.

El marc de l'Ismael Smith abans i després de la intervenció de conservació preventiva

El marc de l’Ismael Smith abans i després de la intervenció de conservació preventiva

Aquest és el cas que ens ocupa, la fantàstica obra en aquarel·la i llapis de grafit sobre paper de l’artista Ismael Smith titulada “El descans” va arribar al taller perquè necessitava una “revisió”. El sistema d’emmarcat era l’original i s’havia anat deteriorant amb el temps: les cantonades havien perdut el guix i de seguida es va detectar que el paper s’havia anat acidificant en contacte amb la fusta de la coberta posterior del marc i es va determinar que la peça s’havia d’aïllar si es volien conservar les peces originals.

Les cantonades del sistema d'emmarcat abans i després de la seva consolidació i retoc cromàtic

Les cantonades del sistema d’emmarcat abans i després de la seva consolidació i retoc cromàtic

Es va començar desmuntant el marc amb molta cura i es va poder observar com la fusta havia traspassat l’acidesa cap al paper, a la imatge es pot veure clarament la marca dels materials migrats d’un costat a l’altre. Era vital, doncs, aïllar l’obra d’art si se’n volia assegurar la preservació de cara al futur.

El marc durant el procés de desmuntat, deixant al descobert el dibuix i evidenciant la migració de l'acidesa de la fusta.

El marc durant el procés de desmuntat, deixant al descobert el dibuix i evidenciant la migració de l’acidesa de la fusta.

Es va realitzar una neteja en sec al paper tant per l’anvers com pel revers així com als materials que formaven el sistema de presentació.

Seguidament es va procedir a protegir la peça original de la resta d’elements. Per això es va seguir un sistema molt utilitzat en la preservació de fotografies sobre plaques de vidre que consisteix en elaborar un sandwich format pel [vidre original + l’obra + un suport secundari escollit] que en el cas de les fotografies és una placa de vidre nova i en el cas d’aquest sistema d’emmarcat va ser un cartró de conservació. Aquest sandwich s’embolcalla amb una cinta autoadhesiva de conservació que subjecta i aïlla el conjunt. Després col·loquem novament l’obra en el marc i tornem a muntar-hi la fusta posterior sabent que l’acidesa de generada pel seu envelliment no traspassarà a l’obra original. Per acabar, amb el marc ja muntat, reintegrem les cantonades amb escaiola i retocant-les amb guaix.

Les cantoneres del marc que estaven deteriorades varen consolidar-se i reintegrar-se cromàticament

Les cantoneres del marc que estaven deteriorades varen consolidar-se i reintegrar-se cromàticament

---

(*) La confidencialitat i la discreció és una de les nostres prioritats; és per això que les peces publicades compten amb el consentiment dels seus propietaris o responsables de custodia.

---