A vegades, però, el problema no és l’emmarcat en si, sinó simplement el suport secundari on està subjectada la peça de l’artista.
En aquest cas, un col·leccionista particular, ens ha confiat la restauració d’aquest dibuix a tinta i guaix blanc de Josep Maria de Sucre, un crític d’art, escriptor i pintor, simpatitzant de l’anarquisme i les avantguardes que va viure entre 1886 i 1969.
Val a dir que el dibuix es trobava en força bon estat de conservació quan va entrar al taller per a ser intervingut, l’únic que tenia era brutícia superficial i un doblec a la part inferior del dibuix i que feia pensar que en algun moment s’havia guardat o emmarcat doblegat per aquell punt. La intervenció, que ha estat més de conservació preventiva que de restauració, ha consistit en retirar el suport secundari on estava enganxat ja que, a la llarga, podria acabar deteriorant el paper de l’obra original, a l’envellir-se les coles.
Per tal de separar l’obra del paper on estava encolat s’han fet servir gels, així la humitat que s’aplica a la zona és molt controlada i evita que el paper s’amari i hi quedin aurèoles d’humitat.
Pel què fa al doblec, que va provocar la pèrdua de matèria sustentada (de tinta) a la zona, el propietari ha volgut respectar la degradació i no s’ha realitzat retoc cromàtic per a “dissimular-la”, decisió que aplaudim.