L’us del ciclododecà per a protegir elements solubles

CiclododecàPer tal de protegir els elements sustentats solubles d’una peça, una de les tècniques que es pot fer servir és una combinació de ciclododecà i Paraloid B-72.

El ciclododecà s’aplica en estat líquid sobre la zona que es vol protegir (té un comportament molt similar a una cera: quan s’asseca se solidifica) i com que és hidròfob repèl l’aigua a la zona protegida i per tant evita que les tintes es malmetin. El ciclododecà pot quartejar-se i per tal d’assegurar la impermeabilitat de la zona es pot aplicar una fina capa de Paraloid B-72.

Ús del ciclododecà i el paraloid en tintes solubles

El ciclododecà té la propietat física de sublimar-se, és a dir, que passa de l’estat sòlid al gasós a temperatura ambient. Per tant, amb el pas de les hores el ciclododecà acaba desapareixent de sobre el paper i, si s’ha aplicat, la capa de Paraloid B-72 acaba desprenent-se tot sol del document.

Efecte del ciclododeca i el paraloid sobre una marca de color

Articles relacionats:
Nanopartícules en restauració no és ciència ficció (I)Nanopartículas en restauración no es ciencia f...
Laminació amb un mètode no aqüós: experiència amb el KlucelG en alcohol

Comentaris (6)

  1. Laia - Respon

    14 febrer, 2014 at 10:20

    Berta, molt interessant combinar ciclododecà i paraloid!!

    • Berta Blasi - Respon

      14 febrer, 2014 at 10:30

      Hola Laia,

      J. Tacón ho explica al seu llibre “La restauración de libros y documentos: técnicas de intervención” de Ollero y Ramos.
      Al taller ens va costar una mica agafar-li el punt però funciona realment bé!

      Salutacions,

  2. carlota - Respon

    13 novembre, 2014 at 22:55

    Buenas! Aplicasteis entiendo el ciclododecano primero y posteriormente el Paraloid, no? Habeis probado en otros soportes?

    • Berta Blasi - Respon

      19 novembre, 2014 at 16:40

      Hola Carlota,

      Exactamente, primero se aplica el ciclododecano líquido (en este caso en pincel) procurando que quede una capa muy, muy fina (porqué si no quedará una costra muy gruesa y tardará mucho en sublimar) y luego encima una capa finita de Paraloid.

      No hemos probado en otros soportes pero sí en distintos tipos de papel (de pasta de trapos y de madera) y en los dos funciona muy bien (si bien en el papel de pasta de trapos salta primero la alarma porqué da la sensación que eso no vaya a sublimar nunca porqué penetra mucho).

      Espero haber sido de ayuda. Si tenéis dudas al aplicarlo podéis llamar al taller y estaré encantada de aclararos lo que sea necesario.

      Un saludo y muchas gracias por el comentario ;)

      B.

  3. kathia - Respon

    22 febrer, 2017 at 21:49

    hola me parece un muy interesante producto saben en que tienda comercial lo puedo conseguir. Gracias

Afegeix un Comentari